• Sunne matvarer på studentbudsjett

    aug 28, 2017


    Sunne matvarer på studentbudsjett

    Vi har laget en uhøytidelig liste med matvarer som danner en fin basis på kjøkkenet, og som gjør at du alltid har noe sunt å spise når sulten eller søtsuget melder seg. Dette er matvarer som kan brukes på flere måter, de er rimelige og sunne. Det gir en god følelse å vite at du har sunn og god mat i kjøleskapet til enhver tid, så slipper du å kjøpe dyre mellommåltider i tide og utide.

    1. Havregryn
    Havregryn har mange helsemessige gevinster. Dessuten smaker det godt og det er billig. Har du dårlig tid om morningen, anbefaler vi at du prøver ut overnattet grøt.
    Pynt med bær, frukt, kanel og litt honning, og du har en nydelig frokost!
    (Kilde: Opplysningskontoret for brød og korn)

    2. Søtpotet
    Søtpotet brukes både som grønnsak og potet, til kjøtt og fisk og kylling.
    Den smaker godt som mos, fries eller kokt i skiver. Den fine fargen skyldes at søtpoteten er rik på betakaroten (vitamin A). Den er også kostfiberrik, og den er en fin kilde til kalium og sporstoffet kobber.
    (Kilde: Bama)

    3. Fiskepålegg
    Helsedirektoratet anbefaler å kutte ned på inntaket av rødt kjøtt og i stedet spise mer fisk. Om du synes det er vanskelig å få til flere fiskemiddager i løpet av uka, er det ingenting som er bedre enn å supplere med fiskepålegg på brødskivene. Pålegg som makrell i tomat, tunfisk og sardiner smaker veldig godt på både knekkebrød og brød. Billig, godt og sunt!

    5. Egg
    Egg er en utrolig bra basis-ingrediens som du kan bruke til det aller meste. Her snakker vi mye god næring for pengene. Egg kan du bruke i både i baking, omeletter og på brødskiva. Har du egg i kjøleskapet, har du alltids et måltid på lur. Egg inneholder en god mengde proteiner og masse vitaminer og mineraler.
    (Kilde: Fitnessbloggen)

    6. Mandler
    Mandler er utrolig næringsrike: De har et høyt innhold av umettet fett, vitamin E, riboflavin, kalsium, kalium, magnesium, sink, kobber og fosfor. De er også en kilde til protein, tiamin og jern mm.
    Mandler passer bra som snacks, i smoothies eller i bakst.
    (Kilde: Bama)

    7. Frosne bær og grønnsaker
    Du bør i følge helsedirektoratet spise minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag. Lettere sagt enn gjort, vi vet! Men kjøper du for eksempel frosne bær, kan du enkelt og rimelig lage deg en digg smoothie. Tilsett banan og yoghurt, og du har et sunt og deilig mellommåltid.

    Synes du det er stress å kutte opp grønnsaker, anbefaler vi frosne grønnsaker. De er billige, minst like sunne og kommer ferdig kuttet slik at du bare kan hive de rett i kjelen.

    8. Skyr / cottage cheese
    Både skyr og cottage cheese er svært rike på protein, og inneholder lite fett, sammenlignet med vanlig sukret yoghurt. Du kan bruke det sammen med musli, som mellommåltid, i smoothien og som dessert.
    Et fint basisprodukt som garantert får bein å gå på om du har det i kjøleskapet.

    Brødtipset!
    Er du lei av å kaste brødet før det er halvspist, er et smart tips å skjære opp brødet i butikken, og legge det rett i fryseren når du kommer hjem. Da kan du ta opp skiver ettersom du spiser. På den måten har du alltid ferskt brød.
    Brødskivene kan du tine i stekeovnen, i brødrister, mikroen, eller legge de på benken i en halvtimes tid før de skal spises. (brødet trenger ofte litt lenger tinetid dersom det er veldig grovt og tungt)

    Disse tipsene tar ikke hensyn til spesielle dietter, allergier eller intoleranser den enkelte måtte ha. Dette er helt ordinære matvarer som anbefales av de fleste kostholdveiledere og fagfolk.

    Produktene som vises i bildet til denne artikkelen er ikke sponset.

    – Studentbloggen

Følg oss på sosiale medier