• Verdens mest solgte kaffe blir økologisk

    aug 26, 2016


    Verdens mest solgte kaffe blir økologisk

    Pressemelding, juni 2016

    Verdens mest solgte kaffe blir økologisk

    Norske forbrukere foretrekker økologiske produkter i stadig økende grad. Derfor lanserer verdens største kaffemerke, NESCAFÉ, sin første økologiske kaffe i Norge.

    Dagens forbrukere ønsker å kjøpe varer av høy kvalitet, med god samvittighet. Nordmenns kjøp av økologisk mat økte med 15 prosent[1] i fjor, og både bærekraft og økologi spiller dermed en stadig økende rolle når vi legger varer i handlekurven.

    Verdensnyheten NESCAFÉ GOLD Organic lanseres også i resten av Skandinavia, og er både bærekraftig og økologisk produsert. Det betyr blant annet bedre levevilkår for kaffebøndene samt konkrete krav til dyrkingens miljøpåvirkning, som foregår uten bruk av kunstige sprøytemidler. Den økologiske NESCAFÉ-varianten lever også opp til 4C-Associations kriterier til bærekraftig kaffeproduksjon, og har dessuten fått dobbel sertifisering av Fairtrade-merket samt EU-merket for økologi.

    – Det er viktig og nyttig at Nestlé arbeider med økologi og fairtrade, da de står for en enorm andel av det samlede kaffesalget i verden. Og det er ganske enkelt – jo flere Fairtrade-produkter som selges, jo større forskjell kan Fairtrade gjøre for hver enkelt kaffebonde. Så jeg gleder meg veldig til å se den nye kaffen på plass i butikkene, sier Jonas Giersing, direktør i Fairtrade.

    Det er et enormt fokus på økologi og bærekraft blant nordmenn, som dessuten er noen av de mest kaffetørste i verden, med et gjennomsnittlig inntak på over tre kopper daglig.

    – De siste årene har vi bidratt med NESCAFÉ-planen for å sikre en mer bærekraftig kaffeproduksjon på globalt nivå. Derfor er det et naturlig steg for oss å utvide innsatsen med en økologisk satsning, som forener bærekraft med den stigende økologiske etterspørselen, sier Anna Lindqvist, nordisk merkevaresjef i NESCAFÉ.

    NESCAFÉ GOLD Organic blir produsert av Arabica-bønner av beste kvalitet. Den nye økologiske varianten er nå tilgjengelig i butikk, og har en veiledende utsalgspris på 61,90 kroner for 100 gram.

    For mer informasjon, vennligst kontakt: For produktprøver og bilder:

    Anna Lindqvist Karoline Svenungsson
    Nordisk merkevaresjef, NESCAFÉ MSLGROUP
    anna.lindqvist@dk.nestle.com karoline.svenungsson@mslgroup.com

    Verifikasjoner og sertifiseringer omfatter:

    Alle kaffebønner i NESCAFÉs produkter i Skandinavia oppfyller kriteriene til 4C Association (The Common Code for the Coffee Community) – en global forening av kaffeprodusenter, handelsbedrifter, industri og frivillige organisasjoner. 4Cs Code of Conduct består av grunnleggende kriterier som skal sikre en mer bærekraftig kaffeproduksjon for hver enkelt kaffebonde.

    NESCAFÉ GOLD Organic er sertifisert av EU sitt økologimerke, som sikrer at kaffen er økologisk produsert og kontrollert i henhold til EUs retningslinjer for økologiske varer, inkludert:

    • Strenge begrensninger for bruk av kjemisk fremstilte sprøytemidler og kunstgjødsel, bruk av antibiotika og andre former for tilsetningsstoffer
    • Valg av plantearter som er sykdomsresistente og tilpasset lokale forhold

    Videre er NESCAFÉ GOLD Organic sertifisert av Fairtrade, som er en uavhengig internasjonal merkeordning. Kjernemekanismene i Fairtrade er blant annet:

    • Sunne og sikre arbeidsvilkår for kaffebøndene
    • Sikre bøndene en minstepris for sine råvarer, og at de opptjener Faitrade-bonus
    • Bærekraftig miljøforvaltning

    Bak kaffen

    • 475 millioner kopper NESCAFÉ drikkes hver dag i hele verden
    • 5500 kopper NESCAFÉ drikkes hvert sekund
    • NESCAFÉ består kun av kaffe og inneholder ingen tilsetningsstoffer
    • Takket være NESCAFÉs velutviklede teknikk beholdes aromaen gjennom hele produksjonsprosessen, noe som garanterer en velsmakende kvalitetskaffe
    • Et års produksjon av kaffebønner fra ett enkelt kaffetre tilsvarer omtrent tre hundre kopper NESCAFÉ

    [1]Kilde: Landbruksdirektoratets ”Produksjon og omsetning av økologiske produkter, rapport 2015”:

Følg oss på sosiale medier