• Hva er Bikram Yoga?

    sep 13, 2016


    Hva er Bikram Yoga?

    Dette innlegget er skrevet av vår blogger Emma, tidligere psykologigstudent og nå sykepleierstudent.

    Som student og over gjennomsnittet glad i trening, synes jeg at det er kjekt å prøve ut nye treningsformer, spesielt dersom det er rabatter involvert! Da jeg fikk tilbud om å prøve ut Bikram Yoga hos Hot Yoga Bergen, takket jeg derfor ja på et blunk! For hva er egentlig Bikram Yoga?

    Dette er Bikram Yoga!

    På Hot yoga Bergen har de to ulike yogatyper. Disse er Bikram yoga og Yin yoga. Yin yoga er en rolig terapeutisk yogaform som gir en god avspenning i en krevende hverdag.

    Bikram yoga er den originale Hot Bikram Yoga klassen, en utfordrende, men herlig yogaform bestående av 26 øvelser og 2 pusteøvelser som utøves i 90 minutter. Denne yogaformen foregår i et oppvarmet rom hvor temperaturen alltid er 40 grader og luftfuktigheten 40%. Det er med andre ord veldig varmt i et bikram yoga studio.

    *NÅ: Få studentrabatt i vår kuponghefte eller i vår app i Google Play og App Store!

    Da jeg klikket meg rundt på nettet for å lese mer om denne formen for yoga, ble jeg litt skeptisk, men også veldig nysgjerrig. Det er ikke måte på hvilke helsegevinster man angivelig får av å drive med bikram yoga jevnlig – alt fra bedre bevegelighet og balanse, til mykere hud og en ny glød i ansiktet. Hvem vil vel ikke få en flott og bevegelig kropp, myk hud OG glød i ansiktet? Hot yoga Bergen skriver på sin nettside:

    Her kombineres konsentrasjon, tålmodighet, besluttsomhet og selvbeherskelse som resulterer i økt mental klarhet og stressreduksjon. Kroppen styrkes, fleksibiliteten økes og helsen bedres.
    Jeg tenkte at dette måtte nesten være for godt til å være sant – og at det definitivt hørtes ut som den perfekte treningsformen for oss studenter i en hektisk og stressende hverdag.

    Mitt første møte med Bikram yoga:

    Jeg som ikke en gang holder ut 25 minutter på solsengen i 30 grader i syden, skal plutselig bedrive fysisk aktivitet i 40, hva tenkte jeg på? Men som kjent, rabatt er rabatt, og ifølge studentenes overlevelseshåndbok skal man selvfølgelig benytte seg av tilbudene man får.

    Med litt sommerfugler i magen klikket jeg meg inn på nettsiden til Hot yoga Bergen, registrerte meg og meldte meg på kveldstimen dagen etter. Jeg bestemte meg for å lese meg litt opp på tips før første time. Der ble det poengtert at det var viktig å unngå store måltider før økten. Dette punktet tok jeg for bokstavelig, da jeg ikke spiste noe på flere timer, og dukket opp til økten skrubbsulten. Jeg vurderte sterkt og snu i døren og heller dra til nærmeste Mcdonalds, men litt impulskontroll har jeg heldigvis utviklet gjennom noen år som student.

    På vei til min første bikram-yoga time kriblet det godt i magen. Nervøsiteten forsvant derimot med en gang jeg satte mine føtter inn i lokalene til Hot Yoga Bergen. Atmosfæren var avslappende med levende lys og rene, behagelige garderober. Instruktøren i resepsjonen møtte meg med ett varmt og vennlig smil. Jeg slappet med en gang av, og begynte å glede meg til timen startet.

    Da jeg kom inn i det oppvarmede rommet var det en behagelig temperatur. Jeg la meg ned på matten og slappet helt av. Det føltes som om alle dagens bekymringer og anstrengelser gav slipp. I ett lite sekund ønsket jeg at jeg kunne ligge her og sove de neste 90 minuttene, men jeg visste godt at om få minutter ville en yogainstruktør ankomme rommet og sette i gang svettefesten.

    En svettefest ble det uten tvil. Jeg hadde aldri sett for meg at det ville være så tungt. Hjertet banket og svetten rant. Det var viktig å holde fokus gjennom hele økten og fokusere på pusten. Etter hvert som tiden gikk, vendte kroppen seg mer til varmen og jeg tok pauser når jeg trengte det. Det ble mer behagelig å være i varmen, og jeg la merke til at den hjalp meg gjennom øvelsene ved å varme opp muskulaturen. Normalt sett er jeg stiv som en stokk, men jeg mestret utrolig nok noen av de vanskeligste tøyeøvelsene. Det gav en god mestringsfølelse.

    Da instruktøren sa at økten var ferdig, følte jeg at tiden hadde gått fort. Kroppen var sliten, men full av endorfiner. Jeg dro derfra med et smil om munnen, og en utrolig god følelse. Følelsen av at kroppen var blitt renset gjennom all svettingen, og samtidig fått en god treningsøkt, var ubetalelig. Jeg skjønner hvorfor det er så mange som blir bitt av basillen av denne treningsformen – det er virkelig en utrolig god avkobling fra hverdagen.

    Hvorfor passer akkurat dette for studenter?

    Her kunne jeg ha ramset opp en lang liste, men i korte trekk er Bikram Yoga en treningsform som gir energi, evne til å mestre stress over tid og psykologisk velvære. Dette er perfekt å prøve ut dersom du er litt lei av å traske rundt på treningssenteret hver dag eller dersom du vil prøve noe nytt. Hvorfor? Jo rett og slett fordi Bikram Yoga er spennende, utfordrende og gøy på samme tid. Det er både menn og kvinner i alle former og størrelser som går på bikram yoga, og man blir akseptert for den man er. Det er en åpen og avslappende atmosfære, og ikke minst veldig sosialt.

    Ta med deg en venn/venninne, søster, bror, eller kjæreste og test ut Bikram Yoga. Det vil være utfordrende og tøft første gangen, men du vil ikke angre når du kjenner på den fantastiske følelsen etter økten. Vi mennesker har alltid godt av å tre utenfor komfortsonen. Det er da vi utvikler oss på godt og vondt. Bikram yoga finnes over hele landet, så hvis du ikke bor i Bergen er det bare å utføre et lite Google-Search for å finne senteret nærmest deg. Jeg anbefaler alle studenter å prøve dette ut.

    *Lyst å prøve Bikram Yoga? Få studentrabatt i vårt kuponghefte her »

Følg oss på sosiale medier