Logo Studentpakken
Studietidens lille høydepunkt

Hvordan lykkes med nyttårsforsettene

Når nyttårsklokkene ringer, stiger nyttårsløftene som fyrverkeri på vinterhimmelen. Men når hverdagen innhenter oss, kan målene virke vanskeligere å oppnå. Likevel er det strategier som kan øke sjansene for suksess. Her er fire konkrete råd for å lykkes med dine nyttårsforsetter.

1. Reflekter 

Når du etablerer nye mål, er det en fordel å reflektere over motivasjonen som ligger bak. Suksessraten avhenger av ditt eget ønske om endring. Stammer den indre iveren for selvfornyelse fra dårlig samvittighet eller ytre forventninger, øker sjansen for at du mislykkes. Indre motivasjon er som en motor for gjennomføring. Derfor må det være betydningsfullt for deg å nå målet, slik at du klarer å stå i ubehaget som fører med endring. 

2. Stor gevinst tilsvarer stor risiko

Vi ønsker ofte å gape over mer enn vi klarer i realiteten. Ønsket om endring tar overhånd, og vi glemmer at året er langt og at nyttårsforsettet krever disiplin over tid for å lykkes. Ta derfor en vurdering av målet du har satt deg: Bør du gjøre noen justeringer? Er målet realistisk for din timeplan? Tror du det vil være motiverende i lengden? Det er bedre å trappe gradvis opp enn å ta fatt på alt med en gang. Mestringsfølelse på veien er viktig for vedvarende motivasjon. 

1

3. Et målbart mål for mestring

Diffuse mål fører ofte til diffuse handlinger, usikkerhet og unnasluntring. På veien mot suksess er det derfor en stor fordel å forme et så spesifikt mål som overhodet mulig. Nedenfor finner du forslag til viktige punkter å ta stilling til når du planlegger nyttårsforsettet:

Hva ønsker du å oppnå?

Eks.: Ønsket mitt er å trene mer.

Tilspissing av målet:

Eks.: Jeg vil styrke beina og forbedre utholdenheten.

Gjøre målet målbart:

Eks.: Innen året er omme, vil jeg klare en maksrepetisjon på 90 kg i markløft og løpe 1 mil på 55 minutter.

Delmål underveis:

Eks.: Jeg sikter på å nå én maksrepetisjon på 80 kg i markløft til sommeren, og løpe 1 mil på 1 time og 15 minutter.

Tidsfrist for delmålene:

Eks.: Jeg planlegger å fullføre langkjøringen innen uke 22, og markløftet en uke senere.

Evalueringsmetoder underveis:

Eks.: Jeg vil loggføre i treningsdagboken hver uke. Hver tredje måned vil jeg gjennomføre en makstest i markløft og måle tiden på 1 mil langkjøring. 

4. Lag en konkret handlingsplan

En konkret handlingsplan er avgjørende for å holde deg på rett spor. Hvordan ser din daglige rutine ut med målet for øye? Definer de konkrete tiltakene som må tas for å nå nyttårsforsettet. Detaljer er viktig – fra daglige aktiviteter til ukentlige og månedlige målsettinger. Vurder om belønninger underveis kan øke motivasjonen, og om så, hvordan skal disse belønningene se ut? En grundig handlingsplan legger grunnlaget, tilrettelegger og holder deg ansvarlig på veien mot å nå målet. 

Lykke til med nyttårsforsettene! Vi i Studentpakken har troa og heier på deg!

Del:

Populære artikler

Les flere artikler

Oh la la! Nå kan du enkelt lage dine egne sprøstekte ostekuler med smak av chili og cheddar! Oppskriften gir 5 porsjoner.
Padron Peppers med ostedipp? Ehm.. JATAKK! Og det beste - denne retten er laget på bare noen minutter, og er et verdig tilskudd til tapasbordet.